|
حقوق عمومي در ايران - publiclaw in iran | ||
|
لينک دوستان |
انتخابات مهم ترین مجرای عملی شدن دموکراسی و معیاری برای ارزیابی جایگاه و میزان نقش آفرینی مردم و همچنین مهم ترین شیوۀ استقرار نظام های سیاسی براساس ارادۀ عمومی است. آنچه که از آن تحت عنوان مبارزات انتخاباتی یاد می شود در حقیقت فعالیت های تبلیغاتی است که در فرجه زمانی تعیین شده از سوی مجری برگزاری انتخابات، انجام می شود. در خصوص بحث تبلیغات و ابزارهای تبلیغاتی از میان وسایل ارتباط جمعی، رسانه های سمعی و بصری (رادیو و تلویزیون) به لحاظ قابلیت دسترسی همگانی به آن ها، تاثیر گذاری بیشتر در مخاطب و کم هزینه بودن (برای نامزدها) از اهمیت ویژه ای برخوردارند. رادیو و تلویزیون در ایران، یکی از اصلی ترین رسانه ها برای کسب اطلاعات سیاسی و در نتیجه موثرترین رسانه در برجسته کردن موضوعات گوناگون سیاسی و حتی شکل دادن به باورها و نگرش سیاسی مردم است. یکی از کارکردهای سیاسی این رسانه (رادیو و تلویزیون)، تاثیرگذاری آن در امر انتخابات است. با دقت نظر در قوانین انتخاباتی کشور در می یابیم که این قوانین، در ایام انتخابات دو وظیفه کلی را بر عهده سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران قرار داده اند که عبارتند از: الف) آموزشی و اطلاع رسانی ب) تبلیغاتی در قسمت وظایف تبلیغاتی، قوانین انتخاباتی فقط در دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری وظیفه تبلیغاتی برای سازمان صدا و سیما قایل شده اند و در خصوص سایر انتخابات ها تکلیف قانونی بر عهده این سازمان نیست. در این کتاب که توسط انتشارات خرسندی به چاپ رسیده، نظام حقوقی حاکم بر تبلیغات انتخاباتی در صدا و سیمای ج.ا.ا مورد بررسی قرار گرفته است. [ دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ] [ 6:22 ] [ محمد امين بهمني ]
|
|
| [ تمامی حقوق این وب سایت و مطالب آن متعلق به محمد امین بهمنی (حقوق عمومی در ایران) می باشد ] | ||